سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خیرخواهی، دوستی به بار می آورد . [امام علی علیه السلام]
زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود


آثار و فواید حجاب اسلامى بر تحقق
امنیّت اجتماعى

آثار و فواید حجاب اسلامى بر
گسترش امنیّت اجتماعى، بسیار است که
برخى از آنها عبارتند از:

1. ایجاد آرامش روانى بین افراد
جامعه.

2. جلوگیرى از تهییج و تحریک
جنسى و خنثى نمودن لذایذ نفسانى.

3. کاهش چشمگیر مفاسد فردى و
اجتماعى در جامعه اسلامى.

4. حفظ و استیفاى نیروى کار در
سطح جامعه اسلامى.

5. حضور معنوى‏گرایانه زنان و
مردان در محیط اجتماعى.

6. کاهش تقاضاى مدپرستى
بانوان.

7. حفظ ارزش‏هاى انسانى، مانند
عفت، حیا و متانت در جامعه.

8. مصونیّت زنان در همه زمانها و
مکانها.

9. سلامت و زیبایى موقعیّت
اجتماعى و فرهنگى مردان و زنان جامعه
اسلامى.

10. هدایت، کنترل و بهره‏مندى
صحیح از امیال و غرایز انسانى.

11. مبارزه با تهاجم فرهنگى
غرب.

12. از بین‏بردن فشارهاى اجتماعى
نامشروع و نابهنجار(1).

اکنون به توضیح برخى از فواید
مذکور مى‏پردازیم تا اثبات گردد حجاب
از لوازم جدایى‏ناپذیر و ابزارهاى اولیه و
پایه‏اى جهت برقرارى مداوم امنیّت
اجتماعى است.

ایجاد آرامش روانى در افراد جامعه

نفس آدمى دریایى از
خواستنى‏ها و تمایلات است. زمانى که
به چیزى رغبت پیدا کند همانند دریا،
توفانى مى‏شود و تنها راه آرام شدن جزر
و مد این دریا، رسیدن او به خواسته
خویش است. لذا براى جلوگیرى از
چنین موقعیت مهلک و درد
طاقت‏فرسایى، حجاب؛ داروى
درمان‏کننده و موجد امنیّت و صفاى
روحى است. همانطور که یک بانوى تازه
مسلمان آمریکایى مى‏گوید: «سلامت
روح مرد و جامعه با نوع و کیفیت پوشش
زنان، رابطه مستقیم و غیرقابل انکار
دارد(2)».

حفظ و استیفاى نیروى کار

اسلام با التفات ویژه به مسأله
حجاب و پوشش زنان در محیط کار
مى‏خواهد که محیط اجتماع از لذت‏هاى
ناهنجار جنسى، پاک شده و راه را جهت
حفظ نیروى قدرتمند روحى و جسمى با
حضورى معنوى در محل کار، بگشاید.
در مقابل، بى‏حجابى و بدحجابى باعث
سوق دادن لذت‏هاى جنسى از محیط
کار و کادر خانواده به اجتماع و در نتیجه،
تضعیف نیروى کار افراد جامعه و برهم
زدن امنیّت اجتماعى آنان مى‏گردد(3).

مبارزه با تهاجم فرهنگى غرب

مبارزه با تهاجم فرهنگى، پدیده
جدیدى نیست. در طول تاریخ بشر،
جنگ فرهنگى، همیشه وجود داشته
است. به عنوان نمونه، فرعون در برابر
موسى علیه‏السلام به جنگ فرهنگى متوسل
شده گفت: »مى‏ترسم آیین شما را
دگرگون سازد، و یا در این سرزمین فساد
برپا نماید!»(4). یکى از جنبه‏هاى مهم
تهاجم فرهنگى غربى‏ها مبارزه با
حجاب و از بین‏بردن امنیّت اجتماعى
بوده و هست و این امر، مشخصا از زمان
رضاخان شروع شد. به این صورت که
تحت عنوان متحدالشکل شدن، با
حجاب به مبارزه برخاستند و پوشیدن
لباس روحانیّت را قدغن، و مجالس
عزادارى امام حسین علیه‏السلام را نیز ممنوع
کردند(5).

آنها همچنین به عنوان آزادى و
هنر، انواع فساد و فحشا و ابتذال را
ترویج دادند و حجاب را مانع اصلى این
آزادى حقیقى معرفى کردند و امنیّت
اجتماعى افراد جامعه را به خطر
انداختند.

حفظ حجاب و امنیّت اجتماعى
و درک رابطه مستقیم و عمیق این دو
مقوله، راهکارها و فواید بسیار
ارزشمندى را جهت مبارزه با تهاجم
فرهنگى غرب ارائه مى‏دهند:

1. باعث تبلیغ فرهنگ ناب
اسلامى و تشویق جوانان به ازدواجِ
موفقِ اسلامى مى‏گردند.

2. جوانان را جهت تقویت
روحیه و حفظ آرامش درونى به جاى
سوق‏دادن به محیط فحشا و اعمال
مبتذل، به شرکت در فعالیت‏هاى هنرى،
ورزشى، فرهنگى و مذهبى رهنمون
مى‏شوند.

3. حفظ حجاب، نه تنها باعث
ایجاد امنیّت اجتماعى فراگیر مى‏شود،
بلکه جهت مبارزه با تهاجم فرهنگى،
مسؤولان را از واردات کالاى تجملاتى،
لوازم بهداشتى و آرایشى مبتذل نهى
مى‏نماید(6).

آثار سوء بى‏حجابى و زوال امنیّت
اجتماعى

بى‏حجابى یا حضور تحریک
کننده زنان در جامعه، از آثار زیانبار
اخلاقى، سیاسى، آخرتى و اجتماعى
مختلفى برخوردار است که یکى از
مهم‏ترین آن‏ها زوال امنیّت اجتماعى
است. بى‏حجابى با اثرات مهلک خود که
در ذیل آمده و شرح داده مى‏شود،
باعث از بین رفتن بنیه اعتقادى و امنیّت
اجتماعى بشریّت مى‏گردد.

1. سقوط شخصیّت

حجاب، قانون فطرت است و
سرپیچى از قوانین فطرى، زن را از
هویت او خارج مى‏سازد و خروج از
هویت انسانى همان و سقوط از جایگاه
بلند ارزشى شخصیتى همان. با افول
شخصیّت زن، بى‏بندوبارى در جامعه
رایج و نظام خانوادگى مختل مى‏گردد و
در نتیجه امنیّت اجتماعى از افراد
جامعه، سلب مى‏شود(7). سقوط
شخصیت زن به دلایل زیر باعث
اضمحلال امنیّت اجتماعى مى‏شود:

الف. زن با از دست‏دادن شخصیت
خویش، ارزشهایش منهدم شده و
هوسرانى را در جامعه رواج مى‏دهد، در
نتیجه سلامت اخلاقى و به دنبال آن
امنیت اجتماعى نیز کاهش مى‏یابد.

ب. زنان، با غفلت از اصول اخلاقى
اسلام، مسایل جنسى را به محیط جامعه
کشانده و زمینه گسترش گناه و از
هم‏پاشیدگى نظم اجتماع را به وجود
مى‏آورند.

ج. زنان، با بى‏حجابى به معصیت
کبیره خودنمایى گرفتار آمده و بى‏حیایى
را در جامعه ترویج مى‏دهند، در نتیجه
امنیّت اجتماعى، نابسامان گشته، از بین
مى‏رود.

2. تزلزل خانواده‏ها

یکى از آثار زیانبار بى‏حجابى
بانوان، تزلزل خانواده‏هاست، زیرا آنان
با گسترش و رواج مسایل جنسى از
خانواده به جامعه، مرتکب ظلمى
فاحش و غیرقابل جبران اجتماعى
مى‏گردند و روابط زناشویى در
خانواده‏ها را متزلزل مى‏کنند، در نتیجه
امنیّت خانوادگى با خطرات جدى از
قبیل از هم‏پاشیدگى بنیان خانواده و
عقده‏مند شدن مردان، روبرو مى‏شود و
این مشکلات زیانبار به محیط جامعه
کشیده شده، امنیّت اجتماعى را در نظام
اسلامى با آشفتگى جدى مواجه
مى‏سازد.

از دیگر آثار سوء بى‏حجابى و
تأثیر آن در زوال امنیّت اجتماعى
مى‏توان به فقدان تعادل فکرى، روانى و
اجتماعى افراد جامعه، ایجاد احساس
بى‏مسؤولیتى در نسل جوان جامعه، از
بین‏بردن انگیزه‏هاى ازدواج مشروع در
جوانان و تقویت احساس بى‏ارزشى و
پوچى انسان‏ها اشاره نمود، که به دلیل
گستردگى بحث، از توضیح آنها
خوددارى مى‏شود (ر.ک: مسأله حجاب،
شهید مرتضى مطهرى، ص 80 - 95. حجاب و
جامعه، زهرا حسینى موسوى، ص 9 - 70 و
حجاب‏شناسى، چالش‏ها و کاوش‏هاى جدید،
حسین مهدى‏زاده، بخش شبهه‏هاى وارده در
حجاب و پاسخ‏هاى نغز آن از سوى دانشمندان
اسلامى).

نتیجه

از مباحث بیان شده در این مقاله،
به خوبى رابطه حجاب و امنیّت
اجتماعى، آشکار مى‏گردد و نمایان
مى‏شود که اسلام، جهت حفظ امنیت
اجتماعى، طرفدار حجاب بیشتر و
حداکثر بانوان، به ویژه زنان و دختران
جوان در بیرون از منزل و در مواجهه با
نامحرم است. از دیرباز، بعضى از
مصادیق حجاب برتر، مانند لباس‏هاى
بلند، مقنعه و چادر مشکى، ضامن
امنیت بوده و داراى اصل و ریشه قرآنى
مى‏باشند. از این مقاله به خوبى این نکته
فهمیده مى‏شود و به دست مى‏آید که
مسأله حجاب، یکى از مهم‏ترین
چارچوب‏هاى احکام الهى جهت
تضمین سعادت فردى و اجتماعى
بشریّت است و اینکه عده‏اى با استفاده
از شبهات و روش‏هاى القایى تبلیغ
منفى، به جاى ارائه‏دادن طرح مشخص و
جالبى براى ترویج الگوهاى مطلوب از
حجاب اصیل و برتر، به جنگ روحى و
روانى بر علیه زنان متدیّن و عفیف
جامعه و اضمحلال امنیت اجتماعى
اقدام مى‏نمایند، به سختى در اشتباه و
گمراهى آشکارند و باید بدانند که از
اقدامات نابهنجار خویش سودى جز
تخریب شخصیت درونى خود
نخواهندبرد.

با توجه به واقعیّتهاى موجود از
حجاب در جامعه، باید تمام ابزارهاى
فرهنگ‏ساز از قبیل کتاب، مطبوعات و
صدا و سیما به سوى ارزش‏هاى
اسلامى که یکى از بارزترین آنها رعایت
پوشش و حجاب برتر و مطلوب و امنیت
اجتماعى فراگیر است، هدایت شوند و
همه افراد را به مهم‏ترین وجهى رهنمون
گردند.



1. براى آگاهى بیشتر درباره آثار و فواید پوشش
و حجاب و امنیّت اجتماعى، ر.ک: مجموعه
مقالات پوشش و عفاف، دومین نمایشگاه
تشخیص منزلت زن در نظام اسلامى.

2. ر.ک: آیین بهزیستى، ج 3، ص 219.

3. مسأله حجاب: استاد شهید مرتضى مطهرى،
ص 94 - 84.

4. «..انّى أَخافُ أنْ یُبَدِّلَ دِینَکُم أو أن یُظْهِر فى
الارض الفساد»، سوره مؤمن، آیه 26.

5. ر.ک: انقلاب یا بعثت جدید، حجة‏الاسلام
هاشمى رفسنجانى، ص 17.

6. ر.ک: پژوهشى نو پیرامون انقلاب اسلامى،
حمید دهقان، ص 182 - 180.

7. تحلیلى نو و عملى از حجاب در عصر
حاضر، محمدرضا اکبرى، ص 190 - 193.







  • کلمات کلیدی : حقوقی
  • تسنیم ::: دوشنبه 86/10/17::: ساعت 5:32 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 9
    بازدید دیروز: 106
    کل بازدید :295376

    >> درباره خودم <<
    زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود
    تسنیم
    ای آغازگر عشق من ! ای نگارگر تمام دوست داشتنی هایم ! ای آنکه در لحظه لحظه زندگیم ، صدای پای نگاه ها، لبخند ها ، و گریه هایت ، در تار و پود ذهنم حک شده است ؛ تو را با همه پشت پا زدن هایت یاد می کنم . و به امید نگاه دوباره ات صبح ها را به شب می رسانم ...

    >>دسته بندی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<






















    " alt=" - به روز رسانی : 1:50 ع 86/11/26" width='85' >
    " alt="لینکستان - به روز رسانی : 1:50 ع 86/11/26" width='85' >


    >>موسیقی وبلاگ<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<